سه اقدام برای آرامش بازار مسکن تهران و شهر جدید اندیشه فاز یک!

14 اسفند 1401
1 دیدگاه

ایسنا نوشت:کارشناسان معتقدند اگر دولت بتواند مالیات خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات واحدهای لوکس را با جدیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته پیگیری کند، کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن دور از ذهن نیست.

واسطه‌های ملکی پایتخت از کمبود فایل‌های با عمر بنای کمتر از پنج سال در بازار مسکن خبر می‌دهند که باعث شده تناسب بین عرضه و تقاضا به هم بریزد. به نظر می‌رسد کاهش ساخت و ساز در دوره‌های گذشته به کمبود فایل‌های مرغوب در بازار مسکن انجامیده است. در کنار این مساله انتظارات تورمی ایام قبل از عید باعث شده تا برخی مالکان از فروش منصرف شوند و آن را به سال آینده موکول کنند.

مشاوران املاک می‌گویند به اندازه‌ای که مشتری در بازار مسکن وجود دارد فروشنده نیست. فایل‌هایی هم که عرضه شده‌اند یا عمدتا قدیمی‌ساز هستند، یا امکانات کافی ندارند و یا با سطح قیمتی فراتر از عرف بازار عرضه شده‌اند که مشتری موثر به سمت آنها نمی‌رود.

با این حال تعداد معاملات ملک در مقایسه با ماه‌های قبل افزایش یافته و به سطوح بالای ۱۰ هزار واحد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده خرید و فروش‌ها در نرخ‌های متعارف و از نوع تبدیل به احسن است. بدین صورت که خریدار با استفاده از نقدینگی فروش واحد خود اقدام به خرید آپارتمان بزرگ‌تر یا نوسازتر می‌کند. اما با توجه به حباب نرخ‌های پیشنهادی، حضور خانه اولی‌ها در بازار مسکن به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

بیشتر بخوانید: رونق فروش «متری» مسکن در تهران

کارشناسان معتقدند در پس وضعیت کنونی بازار مسکن، رکود غیرتورمی نهفته که نهایتا گریبان محتکران آپارتمان و بخر و بفروش‌ها را می‌گیرد. اگر دولت بتواند مالیات خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات واحدهای لوکس را با جدیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته پیگیری کند کنترل قیمت در بازار مسکن دور از ذهن نیست.

کمال اطهاری – کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی بازار مسکن به ایسنا گفت: در حالت طبیعی وقتی قیمت دلار بالا می‌رود قیمت مسکن کاهش می‌یابد چون ارزش آن بر اساس ارز داخلی است. اما در تهران برخی بانک‌ها و موسسه‌های اقتصادی که در املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرده‌اند با معاملات صوری قیمت آپارتمان را بالا می‌برند.

وی تاکید کرد: افراد و موسساتی که در املاک و مستغلات شمال و غرب تهران سرمایه‌گذاری کرده‌اند جلوی اعمال مالیات بر خانه‌های خالی را گرفتند و دیدیم که این طرح به جایی نرسید. مطمئنا مالیات خانه‌های لوکس را هم با چالش مواجه خواهند کرد.

به گفته اطهاری، حدود ۶۰ درصد معاملات در واحدهای مسکونی با سن بنای بیش از ۱۰ سال انجام می‌شود. پس سوال این است که قیمت مسکن برای چه در خانه‌های نوساز بالا می‌رود، آن هم وقتی متقاضی واقعی قدرت خرید ندارد؟ متقاضی مصرفی که در بازار مسکن حضور ندارد اما می‌بینیم که قیمت‌ها به شکل اسمی و صوری بالا می‌رود.

09128750608

مسکن الماس شهر با خرید و فروش آپارتمان در تهران شهر جدید اندیشه فاز یک فرصتی طلایی جهت سرمایه گذاری مطمئن در ملک و املاک را برای شما فراهم میکند.